Wanneer spreek je over een File?
Fenomeen komt al bijna 70 jaar voor in Nederland
Wanneer is het een file
Het woord dat je dagelijks hoort en onlosmakelijk verbonden is met autorijden in Nederland is file. Maar wanneer spreek je van een file? En wanneer was de eerste file in Nederland? Alles wat je moet weten over files en waar het woord file vandaan komt! Volgens Rijkswaterstaat is het woord ‘file’ een verzamelbegrip voor drie soorten stagnerend verkeer. Allereerst is dat langzaam rijdend verkeer: over een afstand van minimaal 2 kilometer rijdt niemand sneller dan 50 km/u, maar vaak wel sneller dan 25 km/u. De tweede situatie betreft stilstaand verkeer: over een afstand van 2 kilometer wordt bijna overal minder dan 25 km/u gereden of staan de auto’s stil. De derde vorm van file is een combinatie van de voorgaande twee situaties: dan wordt gesproken over langzaam rijdend tot stilstaand verkeer
File als woord was een legerterm
Overigens werd het woord file in de Nederlandse taal oorspronkelijk alleen in het leger gebruikt. Er werd een rij soldaten mee bedoeld. De Nederlandse taal heeft het woord in de 16de eeuw ontleend aan het Frans, waarin file via het werkwoord filer (draden trekken, spinnen) terug te voeren is op het Latijnse woord voor draad: filum
In negentiende eeuw werd file een rij
In kranten uit de 19de eeuw blijkt dat het woord niet langer meer alleen in militaire context wordt gebruikt. Daarin lees je dat de schutterij ‘in een file door de straten trekt’ en dat op de kermis in Groningen ‘een lange file van kramen en tenten’ staat. Uiteindelijk wordt in die eeuw ook een rij rijtuigen of boten aangeduid als file
In 1912 file gebruikt voor rij rijdende auto's
Pas in 1912 wordt voor het eerst een file van auto’s waargenomen. Dagblad Tubantia schrijft op 8 juni 1912 dat maar liefst 21 auto’s onderweg naar Groningen ‘ijlden langs een voormalige havezate’.
Eerste file volgens ANWB in eerste pinksterdag 1955
Volgens de ANWB gaat eerste pinksterdag 1955 de geschiedenisboeken in als de dag van de allereerste file op een Nederlandse snelweg. Het is 29 mei 1955 en de auto blijkt dan definitief doorgebroken als vervoermiddel voor het grote publiek. Automobilisten trekken vanuit de Randstad naar de Veluwe, terwijl tegelijkertijd Duitse toeristen met de auto op weg zijn naar de Nederlandse stranden en bollenvelden.
De lange rij stilstaande auto’s bij knooppunt Oudenrijn is een bezienswaardigheid. Er is zelfs een verkeersregelaar nodig om het verkeer in goede banen te leiden. Zogenaamde bermtoeristen zitten in klapstoeltjes langs de weg om het fenomeen gade te slaan’